ingenium
4 www.ingeniumpolska.pl Optymalizacja portfela asortymentów Studium przypadku 2 Lokalizacja i środowisko wdrożenia Zakład produkcyjny. Zatrudnienie: 1000 pracowników. Wielkość produkcji: 800 000 kuchenek rocznie. Założenia projektu 50% redukcja liczby indeksów poprzez wdrożenie projektu modeli bazowych i systemu zarządzania indeksami. Okres wdrożenia: 5 m-cy. Podejście do projektu Realizacja projektu optymalizującego portfel asortymentowy wymagała zaangażowania i koordynacji prac wszystkich uczestników procesu zarządzania indeksami (Sprzedaż, Produkt Managerowie, Produk- cja – planowanie i technologia, Kontroling, IT) zarówno od strony decyzyjnej, jak również technologicznej. Celem nadrzędnym zbudowanego tak zespołu projektowego było podniesienie wydajności zakładu po- przez optymalizację liczby produkowanych indeksów, a tym samym znaczną redukcję przezbrojeń. Za- stosowano dwie ścieżki realizacji powyższego założenia: • określenie zbioru indeksów do redukcji w oparciu o zdefiniowane przez zespół kryteria decyzje • definicja modeli bazowych i stworzenie systemu optymalizującego ich liczbę Zastosowane rozwiązania Projekt opierał się na realizacji bloku zadań: • przeprowadzenie analiz decyzyjnych • wyodrębnienie zbioru indeksów do redukcji • definicja modelu bazowego • wyodrębnienie modeli bazowych • system zarządzania indeksami (wprowadzanie nowych indeksów) • mechanizmy utrzymujące optymalną liczbę indeksów • metodyka drzew produktowych w oparciu o modele bazowe • adaptacja zmian w systemie planowania Podsumowanie i rezultaty W 2011 roku firma zdecydowała się na realizację programu, którego celem była znaczna redukcja liczby indeksów. Program ten był istotnym elementem z bloku zadań, których realizacja przekładała się na 20% podniesienie wskaźników wydajności zakładu. Realizacja projektu zakończyła się redukcją liczby indeksów o 35%, zatwierdzoną do nowego budżetu rocznego zakładu. Opracowane przez Ingenium na- rzędzia i procedury oraz harmonogram kolejnych działań pozwalają na redukcję liczby indeksów ponad 50% w porównaniu do ich liczby początkowej w perspektywie 3 lat. 23% 26% 50% 25% 26% 50% Strefa C (5%) 60 218 40 6 174 65 0 78 488 Strefa A (80%) Ilość Marża Strefa B (15%) Analiza ABC (XYZ) dla kryterium marży Analiza ABC (XYZ) dla kryterium obroty ilościowe Liczba indeksów znajdujących się w zarówno w strefie C obrotów ilościowych oraz w strefie Z masy marży Udział liczby indeksów strefy X w ogólnej licznie indeksów Strefy strategiczne ze względu na kształtowanie poziomu badanych kryteriów Strefy o umiarkowanej wadze Strefy nie strategiczne Strefa X (0,8) Strefa Y (0,15) Strefa Z (0,05) Matryca Decyzyjna
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=