Studium przypadku
lean w obszarach produkcyjnych
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Założenia projektu
Podejście do projektu
Zastosowane rozwiązania
- parametryzacja procesów, określenie standardów produkcyjnych dla poszczególnych wyrobów niezbędnych do właściwego zwymiarowania wskaźnika OEE
- OEE, definicja, algorytmy, narzędzia, GRD
- definicja strat, identyfikacja, wielopoziomowe analizy Pareto, RCA
- eliminacja strat poprzez zastosowanie Continuous improvement oraz SGA
- standardy komunikacji „on the floor” poprzez wykorzstanie LEAN ROOM
- SMED
- Service level agreement pomiędzy produkcją, UTR, planowaniem, zaopatrzeniem
Podsumowanie i rezultaty
zakładzie.
Studium przypadku
Optymalizacja portfela asortymentów
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Założenia projektu
Podejście do projektu
dwie ścieżki realizacji powyższego założenia:
- określenie zbioru indeksów do redukcji w oparciu o zdefiniowane przez zespół kryteria decyzje
- definicja modeli bazowych i stworzenie systemu optymalizującego ich liczbę
Zastosowane rozwiązania
- przeprowadzenie analiz decyzyjnych
- wyodrębnienie zbioru indeksów do redukcji
- definicja modelu bazowego
- wyodrębnienie modeli bazowych
- system zarządzania indeksami (wprowadzanie nowych indeksów)
- mechanizmy utrzymujące optymalną liczbę indeksów
- metodyka drzew produktowych w oparciu
- standardy komunikacji „on the floor” poprzez wykorzstanie LEAN ROOM
- SMED
- Service level agreement pomiędzy produkcją, UTR, planowaniem, zaopatrzeniem
Podsumowanie i rezultaty
Studium przypadku
Optymalizacja struktury zatrudnienia i produktywność obszaru produkcji
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Założenia projektu
w skali roku. Okres wdrożenia: 7 m-cy.
Podejście do projektu
- analiza i optymalizacja wielkości zatrudnienia
- analiza i optymalizacja procesu wytwórczego (wzrost wydajności produkcji)
Do zrealizowania powyższych założeń wymagana była precyzyjna parametryzacja procesu wytworzenia
oraz wielowymiarowa jego analiza oraz optymalizacja.
Zastosowane rozwiązania
- parametryzacja procesu produkcyjnego
- opracowanie przewodnika obsad poszczególnych stanowisk procesu
- opracowanie optymalnej struktury zatrudnienia
- bilans procesu produkcyjnego
- wyodrębnienie i analiza wąskich gardeł procesu
- zidentyfikowanie strat i źródeł nieefektywności wąskich gardeł procesu
- eliminacja strat i źródeł nieefektywności poprzez optymalizację wąskich gardeł procesu oraz wdrożenie procedur organizacyjnych
- opracowanie mechanizmu bilansowania surowca i planowania (bufory) półproduktów
Podsumowanie i rezultaty
wytworzenia. Zgodnie z przyjętymi ścieżkami realizacji powyższego celu uzyskano odpowiednio:
- optymalizację struktury zatrudnienia w zakresie około 80 FTE (redukcja kosztów o 2,7 mln PLN w skali roku)
- możliwość poprawy wydajności procesu o ponad 10%
Łączna pula kosztów wytworzenia do redukcji wyniosła 4 mln PLN.
Studium przypadku
Narzędzia informatyczne w obszarze produkcji
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Założenia projektu
Podejście do projektu
Zastosowane rozwiązania
- parametryzacja procesu produkcyjnego
- opracowanie przewodnika obsad poszczególnych stanowisk procesu
- opracowanie narzędzia informatycznego do pomiaru efektywności pracy
- opracowanie systemu motywacyjnego opartego o KPI obszaru
- opracowanie narzędzi do planowania produkcji stanowiskowej i optymalizacji liczby przezbrojeń
- opracowanie narzędzi do bilansowania surowca i tworzenia planów operacyjnych produkcji
- opracowanie narzędzia informatyczn
Podsumowanie i rezultaty
- dzielenie, wzrost efektywności pracy o 10% (oszczędności na poziomie 1 000 000 PLN)
- biała Hala, wzrost efektywności pracy o 20% (oszczędności na poziomie 600 000 PLN)
Łączna pula oszczędności przekroczyła cel założony w ramach realizacji projektu wdrożeniowego.
Studium przypadku
Dział Utrzymania Ruchu
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Założenia projektu
Podejście do projektu
Zastosowane rozwiązania
- zdefiniowanie i wdrożenie systemu zarządzania działaniami prewencyjnymi
- zdefiniowanie i wdrożenie systemu zarządzania przeglądami maszyn
- zdefiniowanie i wdrożenie systemu zleceń na inne źródła pracy
- opracowanie systemu zarządzania aktywnościami pracowników utrzymania ruchu
- opracowanie systemu komunikacji pomiędzy operatorami a DUR
- GRD dla obszaru
- opracowanie systemu raportowania aktywności
- opracowanie systemu motywacyjnego i narzędzi do przydzielania premii dla pracowników (oparty o ocenę skuteczności obszaru: m. in. awaryjność, czas reakcji)
Podsumowanie i rezultaty
Studium przypadku
Parametryzacja produkcji, bilansowanie produkcji i integracja z ERP
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Założenia projektu
Podejście do projektu
Zastosowane rozwiązania
- opracowanie mechanizmu bilansowania produkcji w odniesieniu do norm technologicznych
- opracowanie mechanizmu przydzielania zadań oraz kolejkowania produkcji (zwiększenie wydajności
poprzez precyzyjne opisanie zadań czasem, redukcja czasu przezbrojeń) - opracowanie mechanizmu raportowania efektywności stanowiskowej w odniesieniu do norm w SAP
- opracowanie procedury parametryzacji uwzględniającej politykę firmy w zakresie wprowadzania
nowych produktów - parametryzacja procesu produkcyjnego
- opracowanie systemu motywacyjnego opartego o wydajność normatywną
- optymalizacja procesu poprzez identyfikację i redukcję przyczyn nieefektywności
Podsumowanie i rezultaty
Studium przypadku
Struktura organizacyjna obszaru sprzedaży i obsługi klienta
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Założenia projektu
Podejście do projektu
- analiza i optymalizacja procesu obsługi klienta z uwzględnieniem współpracy komórek odpowiedzialnych za proces wytworzenia oraz bezpośrednią komunikację z klientem
- parametryzacja zleceń, dynamiczne harmonogramowanie i bilansowanie produkcji, określanie optymalnych terminów realizacji zleceń
- weryfikacja bazy klientów i analiza opłacalności współpracy
- aktywizacja sprzedaży w celu pozyskiwania bardziej rentownych zamówień
Zastosowane rozwiązania
- opracowanie i wdrożenie macierzowego modelu struktury organizacyjnej (technologia wytworzenia
i sprzedaż) - podział rynków, klientów w odniesieniu do nowego modelu struktury organizacyjnej
- opracowanie i wdrożenie procesu obsługi zleceń (parametryzacja zleceń, planowanie i bilansowanie mocy, wewnętrzne procedury przepływu informacji, komunikacja zewnętrzna)
- definicja i wdrożenie procesu sprzedaży i systemu zarządzania aktywnościami sprzedażowymi
- baza klientów i narzędzia analizy efektywności współpracy
- opracowanie procedur organizacyjnych adekwatnych do nowego modelu struktury i procesów sprzedaży
- opracowanie systemu motywacyjnego w odniesieniu do KPI nowego modelu
Podsumowanie i rezultaty
Studium przypadku
lean w obszarach biurowych
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Założenia projektu
Podejście do projektu
- zmapowanie przebiegu poszczególnych procesów i realizowanych w ich ramach czynności
- analiza wartości dodanej realizowanych czynności
- analiza wykorzystywanych procedur i narzędzi, ocena ich efektywności
- parametryzacja poszczególnych procesów pozwalająca na określenie ich wydajności i stopnia wykorzystania przypisanych zasobów
- identyfikacja i analiza strat wpływających na obniżenie wydajności
Zastosowane rozwiązania
- analiza i optymalizacja struktury organizacyjnej w odniesieniu do przyjętej strategii i zdefiniowanych KPI, wyodrębnienie niezbędnych funkcji, modelowanie komórek organizacyjnych
- opracowanie modelowych procesów operacyjnych, list czynności i docelowych zakresów obowiązków
- analiza przyczyn występowania strat w procesach operacyjnych i modelowanie zmian organizacyjnych
- opracowanie procedur organizacyjnych mających na celu minimalizację występujących odchyleń
i źródeł nieefektywności - opracowanie systemu oceny efektywności procesów wspierających działania usprawniające
Podsumowanie i rezultaty
Studium przypadku
Sprzedaż
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Założenia projektu
Podejście do projektu
- opracowanie systemu zarządzania obszarem sprzedaży opartego o mechanizm definiowania i kaskadowania
KPI, zdefiniowanej strukturze planowania i przydzielania aktywności. - modelowanie procesów aktywizujących sprzedaż oraz procesu pozyskiwania nowych klientów
Zastosowane rozwiązania
- określenie wskaźników KPI dla obszaru. Opracowanie procedury tworzenia celów i planów sprzedaży
- określenie celów w postaci wskaźników efektywności na poziomie procesów
- opracowanie procedur tworzenia planów sprzedaży w podziale na regiony i przedstawicieli handlowych
- opracowanie mechaznizmów przygotowywania planów aktywności handlowych
- stworzenie spójnego systemu planowania i kontroli zadań
- opracowanie modelu procesu sprzedaży oraz procesu pozyskiwania nowych klientów
- opracowanie procedur i narzędzi sprzedażowych
- opracowanie procedur opisującej zasady przepływu informacji oraz współpracy między obszarami
mającymi bezpośredni wpływ na jakość procesów sprzedaży - szkolenie kierowników sprzedaży i przedstawicieli handlowych w zakresie technik sprzedaży
Podsumowanie i rezultaty
Studium przypadku
Magazyny
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Założenia projektu
Podejście do projektu
- określenie oczekiwań w odniesieniu do realizacji poszczególnych procesów w formule SMART, możliwość pomiaru wyników pracy
- umożliwienie precyzyjnego identyfikowania zapotrzebowania na pracowników realizujących procesy magazynowe w odniesieniu do planowanej wielkości pracy
- umożliwienie identyfikacji odchyleń w realizacji procesu, precyzyjnego planowania operacyjnego pracy w magazynie w odniesieniu do standardów (norm czasowych)
Zastosowane rozwiązania
- określenie celów w postaci wskaźników efektywności oraz wskaźników finansowych związanych z kosztami
- parametryzacja pracy, określenie precyzyjnych norm na wykonywane czynności
- opracowanie systemu zarządzania magazynami poprzez opracowanie i wdrożenie procedur związanych z organizacją pracy, w tym inwentaryzacyjnych, FIFO, przyjęcia i wydania towaru, rekrutacji oraz kontroli i raportowania
- opracowanie i wdrożenie systemu motywacyjnego skorelowanego z efektywnością i wynikami pracy (magazyn, transport, zaopatrzenie)
- opracowanie optymalnych wskaźników rotacji dla poszczególnych grup asortymentowych
- opracowanie mechanizmu planowania wielkości pracy i przydzielania zasobów do poszczególnych procesów
- reorganizacja magazynu, relokacja towarów według ABC dla kryteriów skorelowanych z czasem
realizacji operacji magazynowych
Podsumowanie i rezultaty
Studium przypadku
SYSTEMY MOTYWACYJNE W FIRMACH PRODUKCYJNYCH
Lokalizacja i środowisko wdrożenia
Zakład produkcyjny. Branża: Przetwórstwo metali. Zatrudnienie: 250 pracowników. Wartość produkcji (TO): 55 000 000 pln. W skali roku.
Założenia projektu
-Wprowadzenie części zmiennej w koszcie wynagrodzeń
-Powiązanie wartości wynagrodzeń z poziomem realizacji celów
-Optymalizacja kosztów.
-Poprawa organizacji i dyscypliny pracy
Podejście do projektu
Zespół projektowy skoncentrował się na:
- analiza i optymalizacja wielkości zatrudnienia
- analiza i optymalizacja procesu wytwórczego
- proces definiowania i kaskadowania celów
- określenie wskaźników KPI i parametryzacja operacji realizowanych na poszczególnych stanowiskach i gniazdach.
- opracowanie metodyki tworzenia rocznego i miesięcznego budżetu systemu motywacyjnego
- opracowanie mechanizmu prognozowania przychodów
- opracowanie algorytmów systemu oceny i wartościowania
- opracowanie algorytmów systemu stawek motywacyjnych/premiowych
Podsumowanie i rezultaty
W 2020 roku firma zdecydowała się na realizację kilku programów, których celem było:
- Poprawa wyniku finansowego
- Poprawa sprawności operacyjnej spółki
Jeden z projektów dotyczył opracowania i wdrożenia systemu motywacyjnego we wszystkich obszarach i komórkach organizacyjnych. Wdrożono Płacowy System Motywacyjny w obszarach:
- Wydział Produkcja.
Na wydziale produkcji odnotowano:
znaczna poprawę wartości wskaźników kpi:
– 54% poprawa terminowości realizacji zleceń
– 23 % poprawa wydajności
– 3 % poprawę wskaźnika jakość
– 53 % redukcja wskaźnika absencji
– 93% redukcję ilości godzin pracy Product Managerów w obszarze
– 80% eliminację godzin nadliczbowych.
- Wydział Technologiczny
- Wydział Służb Utrzymania Ruchu
- Wydział Sprzedaży
- Wydział Transportu
- Wydział Zaopatrzenia
- Administracja